سلامت نیوز: یک فوق تخصص عفونی اطفال گفت: والدین نباید خودسرانه و بطور نابجا از آنتی‌بیوتیک یا شربت سرماخوردگی برای درمان کودک استفاده کنند چرا که تشخیص بیماری را به تعویق می‌اندازد.

علی اکبر رهبری‌منش در گفت‌وگو با فارس عفونت‌های تنفسی را شایع‌ترین نوع عفونت در کودکان عنوان کرد و افزود: سرماخوردگی، آنژین چرکی، گوش درد، سینوزیت، لارنژنیت، هونومونی و عفونت‌های ریوی از جمله عفونت‌های شایع در کودکان است.

دبیر انجمن عفونی اطفال تصریح کرد: بدن نوزادان و کودکان به دلیل جوان بودن چندان با ویروس‌های محیط آشنا نیست و سیستم ایمنی در برخورد اول با هر ویروس نمی‌تواند اقدام مناسبی انجام دهد در نتیجه وقتی کودک در محیط بیرون و معرض هوای سرد قرار می‌گیرد به راحتی سرما می‌خورد.

وی ادامه داد: تکرار عفونت‌های تنفسی نشانه ضعف ایمنی یا نقص ایمنی نیست بلکه به دلیل آشنایی نداشتن این سیستم به ویروس‌های موجود در ماهیچه است.

به گفته رهبری‌منش اگر مادران می‌خواهند که از شدت بیمار شدن کودکان خود کم کنند باید از گرم و سرد شدن متناوب محیط اطراف کودک بپرهیزند و هنگام سرماخوردگی خود از ماسک استفاده کنند تا کودک مبتلا نشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به والدین توصیه کرد تا در صورت مشاهده علایم سرماخوردگی خودسرانه کودک خود را درمان نکنند و تأکید کرد: می‌توان تنها برای یک مرتبه و تا زمان رسیدن به پزشک از تب‌بر ساده برای پایین آوردن تب کودک استفاده کرد و بینی او را با قطره مخصوص شتشو داد تا کودک راحت نفس بکشد.

این فوق تخصص عفونی اطفال خاطرنشان کرد: ولی نباید به طور نابجا از آنتی‌بیوتیک یا شربت سرماخوردگی برای درمان کودک استفاده کرد و مصرف هر گونه دارو برای کودک حتما باید زیر نظر پزشک انجام شود.

تأخیر در تشخیص بیماری کودک، خواب آلوده شدن و از بین رفتن رفلاکس دفاعی بدن از جمله معایب مصرف خودسرانه دارو برای کودکان است که رهبری منش به شدت آن را منع کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha